businessvocab2BUGÉT, bugete, s.n. Bilanț al veniturilor și cheltuielilor unui stat, ale unei întreprinderi etc. pe o perioadă determinată. ♦ Totalitatea prevederilor de venituri și cheltuieli ale unei familii sau ale unei persoane pentru o anumită perioadă.

Pentru un management eficient al costurilor si veniturilor in primul rand este necesara evidenta transparenta a acestora, ceea ce inseamna o procedura prin care sa se faca alocarea, un responsabil si apoi un instrument software care sa sustina procesul.

Dupa ce acest sistem va ofera informatii in timp (cvasi)real asupra cheltuielilor si veniturilor la nivel de centre de cost/profit, pasul natural urmator este acela de a avea o predictibilitate a acestora, de a planifica, si de a urmari abaterile de la planificarea initiala, practic de a face un management al bugetului.

Planificarea trebuie finalizata inainte de inceputul executiei bugetare si va contine detalierea costurilor/veniturilor previzionate pe fiecare luna si pe fiecare centru de cost/profit. Pe masura ce costurile/veniturile se inregistreaza in contabilitate, planificarea va fi oglinda la care se vor raporta rezultatele si se vor evalua derapajele. Monitorizarea acestor diferente este esentiala ca suport in luarea deciziilor manageriale. Cauzele deviatiilor pot fi diverse, la fel si masurile de corectie:

  • Estimarea gresita a costurilor – va necesita o rectificare a planificarii initiale.
  • Schimbari care apar in business – la fel, trebuie adaptata planificarea sa tina cont de aceste schimbari
  • Cheltuieli necontrolate – probabil este necesar controlul politicii de achizitii pentru a evita pe viitor situatiile similare

Cateva sfaturi pentru planificarea eficienta a bugetului:

  • Rectificarile sa nu afecteze planificarea initiala, sa existe trasabilitate asupra modificarilor
  • Bugetarea poate fi facuta de mai multe persoane, responsabilii pe grupe de centre de profit. Urmarirea va fi unitara, consolidata
  • Previzionarea cheltuielilor poate fi calculata in mai multe moduri, cele mai uzuale fiind:Primul buget trebuie planificat dupa ce s-a rulat un exercitiu (un an) cu procedura si structura de centre de cost descrise la inceput. Astfel schimbarea va fi mai usor de adoptat si sansele de reusita vor fi reale.
    • De la zero, pornind de la obiective si calculand necesarul pentru atingerea lor
    • Pornind de la bugetul (planificat) anterior si ajustand cu un procent conform cu trendul pentru bugetul curent (crestere/scadere)
    • Pornind de la executia anterioara si ajustand cu un procent conform cu trendul pentru bugetul curent (crestere/scadere)

De asemeni, aceasta planificare trebuie sustinuta de acelasi instrument software. Recomandam sa investigati cand implementati solutia:

  • Cat de usor se poate introduce un buget de cheltuieli pe un an pe toate centrele de cost? Ca si termen de comparatie, masoara cat ti-ar lua sa il pui in Excel. Daca in ERP dureaza mult mai mult, posibil sa nu fie rezonabil. Unele sisteme accepta importul direct din Excel, ceea ce simplifica semnificativ procesul.
  • Cum poti opera rectificari? Exista istoric si trasabilitate a modificarilor?
  • Cum vizualizezi bugetat versus realizat? Cum poti copia sumele dintr-un buget in altul? Poti lucra cu mai multe scenarii de planificare simultan?

Concluzionand, managementul bugetelor este un proiect complex, recurent, care implica participarea intregii structuri a companiei si care poate oferi instrumente puternice de luare a deciziilor.

Aflati cat costa

Vreti sa aflati cat de mult v-ar costa o implementare ERP? Va putem ajuta.

Afla cat costa

ABONATI-VA
LA NEWSLETTER

Cititi cele mai noi Stiri, Articole si Oferte Speciale pentru dezvoltarea companiei dumnevoastra

plic Abonare

AFLATI
CAT COSTA

Vreti sa aflati cat de mult v-ar costa o implementare ERP? Va putem ajuta.

Afla cat costa

Contact

Str. Economu Cezarescu Nr. 39
Sector 6, Bucuresti
Tel: +40 21 313 5339

Trimiteti-ne un e-mail!

facebooktwitter linkedin